Podział systemów filtrów cząstek stałych:

  • system mokry – system filtracji z dodatkiem do paliwa
  • system suchy – system filtracji bez dodatku do paliwa
  • system suchy z dodatkowym wtryskiem – system filtracji bez dodatku do paliwa, ale z dodatkowym wtryskiwaczem paliwa przed filtrem.

Technologia DPF/FAP

Systemy działają dość podobnie. Jednak różni je to, że w systemie mokrym do paliwa dodawany jest, co pewien czas (podczas napełnienia zbiornika) płyn katalityczny obniżający temperaturę zapłonu sadzy i ułatwiający regeneracje filtra. Płyn jest umieszczony w osobnym pojemniku około (5 l) i wystarcza na okres eksploatacji samochodu od 80 do 240 tyś. Kilometrów (zaleca się tankowanie do pełna, bo płyn jest dodawany przy każdym otwarciu wlewu). Regeneracja przy tym rozwiązaniu jest przeprowadzana po przebiegu 500 do 800 km (w zależności od warunków eksploatacji) i trwa od 3 do 5 minut. Monolity wewnątrz takich filtrów nie są pokryte metalami szlachetnymi. Zastosowanie metody sztucznego zwiększania temperatury spalin poprzez dodanie powtrysku paliwa w suwie wylotu oraz dodatku katalitycznego stwarza korzystne warunki do regeneracji filtra (400 °C). Dodane paliwo zwiększa temperaturę spalin, a dodatek katalityczny skutecznie obniża poziom temperatury niezbędny do przeprowadzenia regeneracji.

Produktem ubocznym każdej regeneracji/wypalania filtra cząstek stałych jest odkładanie się popiołów. Zanieczyszczenia te nie mogą zostać usunięte z filtra w trakcie regeneracji powodując powolne zatkanie się filtra oraz wzrost ciśnienia wstecznego (back pressure) spalin. Dodatki kataliczne, olej silnikowy oraz samo zużycie silnika powoduje wypełnianie filtra popiołem. Zwiększenie oporów przepływu spalin przez filtr, negatywnie wpływa na pracę silnika ograniczając jego moc oraz powoduje zwiększenie zużycia paliwa, gdyż silnik musi wykonać większą pracę, aby usunąć zgromadzone spaliny z układu wydechowego.